Welkom in Qatar - Reisverslag uit Farīq al Ghānim al Jadīd, Qatar van Tina Zaal - WaarBenJij.nu Welkom in Qatar - Reisverslag uit Farīq al Ghānim al Jadīd, Qatar van Tina Zaal - WaarBenJij.nu

Welkom in Qatar

Blijf op de hoogte en volg Tina

22 December 2013 | Qatar, Farīq al Ghānim al Jadīd

Lief reisverslag,

Alweer bijna een week, leef en werk ik in Qatar. Op dit moment zie, ervaar en leer ik elke dag nieuwe dingen tijdens mijn werk maar ook daarbuiten.

Het avontuur begon vorige week maandagochtend op het moment dat ik het vliegtuig in stapte. Na 6,5 uur vliegen landde ik in Doha, Qatar. In de aankomsthal stond de chauffeur al op mij te wachten. Hij pakte zonder kennismaken meteen mijn koffer uit handen en liep 2 meter voor me uit richting de auto. Onderweg naar mijn verblijf, de eerste indrukken van Qatar: een grote bouwput (voor Fugro natuurlijk alleen maar goed) en het werd me al heel snel duidelijk dat het verkeer hier inderdaad vreselijk is. Ze rijden hier te snel, voorrang geven bestaat niet maar toeteren omdat het kan wel.

Ik woon tijdens mijn verblijf in Qatar, in een kamer van "Garvey's European Family Club". Het heeft een restaurant, een sportschooltje en een zwembad.

Dinsdag was mijn eerste werkdag, om 0700 werd ik opgehaald door een chauffeur. Het kantoor is ongeveer 20 minuten rijden vanaf mijn verblijf. Het kantoor van Fugro bevindt zich op het Industrial Area, erg stoffig, veel vuil, slechte wegen en tussen de kantoren/fabriekjes flats waar de gastarbeiders wonen.

Ik heb 2 projecten gekregen waar ik aan mag werken als Project Manager, een metrolijn en een attractiepark. Het is mijn taak om het werk (grondonderzoek) op te starten, op gang te houden en vooral veel te communiceren met de opdrachtgever. Op dit moment hoor ik veel nieuwe dingen over methodes (die we in Nederland niet toepassen) en gaat het werkproces hier erg anders. Het is een behoorlijke uitdaging maar die ga ik graag aan. Een collega zei de eerste dag tegen mij: 'blijven vragen, ogen dicht en gaan!'

Woensdag was de onafhankelijksdag van Qatar. Een belangrijke feestdag voor Qatar, ik heb de officiële festiviteiten bewust even aan mij voorbij laten gaan. Maar in de middag hebben we het met collega's gevierd door te bbq'en bij een collega thuis. Het was een leuke middag en avond.

In het weekend (vrijdag en zaterdag) ben ik oa met collega's koffie wezen drinken in Villagio Mall. Een grote shopping mall wat is omgetoverd tot Venetië (inclusief gondels). Werkelijk mijn mond viel open van verbazing!

Zaterdag had ik afgesproken met Hadriaan van Nes (een zweefvliegvriend die hier was door zijn beroep als piloot) bij Souq Waqif. Een plek met vele kleine winkeltjes in smalle steegjes en straatjes waar de geur van kruiden en zoet gebak je tegemoet komen. Deze Souq heeft ook fijne restaurantjes.

Tot zover even mijn gebeurtenissen tot nu toe!

Tot de volgende keer en heel veel liefs,

Tina

  • 22 December 2013 - 20:43

    Astrid Zaal:

    Hoi Tina,

    Zo een heel verhaal. Al een week voorbij. Wat zijn dat voor houten uitstekels in dat huis. Heeft dat nut. Leuk he. Zo communiceren af en toe slaat mijn tablet op hol maar pappa corigeert met veel geduld het geheel ik wens je een hele fijne werkweek toe en we horen weer gauw van elkaar groetjes ook van Diwa xxx moeps

  • 28 December 2013 - 11:05

    Rita Bakker:

    Tina,
    Wat leuk om zo van jouw activiteiten op de hoogte te blijven.
    We wensen je een goede tijd tijdens je verblijf, geniet er van.
    Liefs Rita

  • 29 December 2013 - 20:01

    José Van Dijk:

    Hoi Tina, wat een avontuur!! En wat een uitdaging, leuk om zo op de hoogte te blijven. Heel veel succes daar en een fijne jaarwisseling.
    Groetjes en liefs,

  • 08 Januari 2014 - 13:40

    Mariska:

    Hai Tina,

    Wat leuk dat je Qatar werkt! En wat leuk om je ervaringen te lezen.
    Mijn vriend gaat binnenkort in Qatar werken en ik wil er ook naar toe om te kijken hoe het daar is en vooral hoe het daar is voor vrouwen. Kleding en dergelijke. Kan je me daar wat over vertellen?
    Verder vraag ik me ook af hoe het zit met een visum als ik 2 weken op vakantie ga. Moet ik dat hier aanvragen of kan ik dat op het vliegveld kopen?

    Groet,
    Mariska

  • 30 Januari 2014 - 07:32

    Tina Zaal:

    Hoi Mariska,

    Dank voor je berichtje. Wat leuk dat je vriend hier komt werken. Voor een lange periode?
    Nou je hoeft niet gesluierd over straat, maar het wordt wel op prijs gesteld dat je let op hoe je je kleed. Dus een broek/jurk/rok tot over je knieën en je schouders/hals bedekt. Ik heb meestal een shirt/blouse aan die mijn armen tot tenminste mijn elle boog bedekt en ik doe een sjaal om mijn nek. Met deze sjaal bedek ik ook af en toe mijn haar, maar dat doe ik eigenlijk alleen als ik ergens alleen loop of me erg aangekeken voel.

    Je hoeft geen visum van toe voren aanvragen maar deze kan je kopen op het vliegveld in Qatar. Zorg dat je contant geld bij je hebt, dat maakt het wat makkelijker.

    Groetjes,
    Tina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tina

Actief sinds 09 Dec. 2013
Verslag gelezen: 712
Totaal aantal bezoekers 7528

Voorgaande reizen:

16 December 2013 - 15 Maart 2014

Werken in Qatar

Landen bezocht: